اخبار, صندوق پژوهش و فناوری, صندوق جسورانه بورسی, صندوق سلامت ثامن

رونمایی از کتاب نحوه ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری مخاطره آمیز در نشست سالانه انجمن سرمایه‌گذاری خطرپذیر

در نشست سالانه انجمن سرمایه‌گذاری خطرپذیر، از کتاب نحوه ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز، به ترجمه دکتر حمیدرضا فرهادی، رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی صندوق پژوهش و فناوری سلامت ثامن، دکتر فرهادی، مدیرعامل صندوق سلامت ثامن در مراسم رونمایی از کتاب “نحوه ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز” گفت: آن چیزی که زیست بوم فناوری را از کسب و کارهای سنتی متمایز می‌کند، سرعت تغییرات در آن است. فناوری‌های روز با سرعت بسیار بیشتری نسبت به گذشته در حال تغییر هستند و این سرعت هر چه به جلو پیش می‌رویم، بیشتر می‌شود، بنابراین تمام ابزارهایی که در این اکوسیستم استفاده می‌شود نیز باید با همین سرعت تغییر کند.

فرهادی ادامه داد: یکی از بحث‌هایی که در آسیب‌شناسی زیست‌بوم فناوری مطرح می‌شود این است که ابزار‌های تامین مالی متناسب با سرعت تغییر و تحولات فناوری تغییر نمی‌کنند، لذا تامین مالی برای استارت‌‌آپ‌ها و شرکت‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند از روش‌های قدیمی که عمدتا مبتنی بر وام و تسهیلات بوده است دیگر جوابگو نیست، چراکه از طرفی این ابزارها، ابزارهای منعطفی نیستند و از طرف دیگر این نوع تامین مالی متناسب با ویژگی‌های استارت‌آپ‌هایی که با کسب و کاری سنتی متفاوت هستند نیست و نمی‌تواند دغدغه‌های آن‌ها را پوشش دهد.

فرهادی با تاکید بر اینکه امروزه ابزارهای تامین مالی دنیا نسبت به گذشته بسیار متفاوت شده‌اند، گفت: یکی از ابزارهای پرکاربرد و جذابی که در کشور ما به تازگی قوت گرفته است، بحث صندوق‌های جسورانه بورسی است. این صندوق‌ها پلتفرمی را تشکیل می‌دهند که می‌توانند قسمت قابل توجهی از تامین مالی استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های فعال در حوزه فناوری را از بازار سرمایه جذب کنند. با وجود اینکه تامین مالی آن‌ها می‌تواند از سرمایه‌گذاران و خریداران یونیت‌های متعدد تشکیل شود اما راهبری کار با کسانی خواهد بود که آن‌ها را با عنوان شرکای محدود یا Limited Partner یا همان LPها می‌شناسیم. این مدل، مدل بسیار موفقی است که در دنیا استفاده می‌شود و در ایران نیز به تازگی قوت گرفته و چندین صندوق جسورانه بورسی راه‌اندازی شده است.

وی با اشاره به اینکه صندوق‌های جسورانه بورسی به واسطه مجوزهایی که از سازمان بورس دریافت می‌کنند، می‌توانند این اطمینان خاطر را در سرمایه‌گذار ایجاد کنند که سرمایه‌ آن‌ها در جایی استفاده می‌شود که شفافیت اطلاعات و نظارت جدی بر آن‌ها وجود دارد، گفت: افراد با وجود LPهای متخصص می‌توانند این اطمینان خاطر را داشته باشند که سیاست‌گذاران، سرمایه آن‌ها را در محل‌هایی سرمایه‌گذاری خواهند کرد که بهینه‌ترین شکل ممکن را خواهد داشت. در واقع آن‌ها از سرمایه‌گذاران متخصص به‌عنوان کارگزار استفاده می‌کنند که بتوانند سرمایه‌ آن‌ها را به بهترین شکل ممکن و بصورت مولد ارزش افزوده برای آن ایجاد کنند.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری سلامت ثامن ادامه داد: افرادی که راه‌اندازی یک صندوق جسورانه بورسی در برنامه‌هایشان است، این کتاب می‌تواند به آن‌ها کمک کند علاوه‌بر اینکه سازوکار بهینه‌ای جهت تامین مالی ایجاد کنند، بتوانند به بهترین شکل ممکن اهداف متعدد و متنوعی که هر کدام از LP‌ها یا همان شرکای محدود خواهند داشت را با هدف اصلی که بواسطه آن قرار است این صندوق راه‌اندازی شود، همگام و همراستا کنند.

وی همچنین تصریح کرد: اولین گام برای موفقیت و برای اینکه اهداف متنوع و متعدد شرکای محدود را به هدف اصلی صندوق برسانیم این است که باید هر کدام از کسانی که به‌عنوان موسس کنار هم قرار می‌گیرند برداشت یکسان یا مشابهی از مفاهیم پایه‌ای مانند مفهوم سرمایه‌گذاری خطرپذیر، مدل‌های پوشش ریسک، بحث استراتژی‌های مالی، نحوه پوشش ریسک‌های سیستماتیک، انواع ریسک‌ها، تشکیل پرتقوی بهینه و امثال آن داشته باشند.

فرهادی در انتها گفت: این کتاب یکی از جدیدترین و پرفروش‌ترین کتاب‌های حوزه سرمایه‌گذاری خطرپذیر در سال ۲۰۲۱ است که با استقبال بسیار خوبی بویژه در کشور امریکا روبرو شده است. بسیاری از مفاهیم و تعاریف این حوزه بصورت امروزی و بسیار خوب تشریح و پرداخته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.