اخبار, تسهیلات, سرمایه‌گذاری, صندوق پژوهش و فناوری, صندوق جسورانه بورسی, صندوق سلامت ثامن, ضمانتنامه

حضور مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری سلامت ثامن در برنامه رادیویی عصری‌نو

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری سلامت ثامن با حضور در برنامه رادیویی عصری‌نو در رادیو سلامت به تشریح حمایت‌های صندوق سلامت ثامن پرداخت.

به گزارش روابط عمومی صندوق پژوهش و فناوری سلامت ثامن، دکتر حمیدرضا فرهادی، مدیرعامل صندوق سلامت ثامن، در برنامه رادیویی عصری‌نو به معرفی این صندوق پرداخت و گفت: صندوق سلامت ثامن یک صندوق پژوهش و فناوری است، مشابه این صندوق‌ها در تمام دنیا فعالیت می کنند و البته مدل ایرانی تفاوت‌هایی با مدل‌های بین‌المللی دارد. ابزارهایی که در اختیار این صندوق‌ها قرار گرفته هم مالی و هم غیر مالی است. در واقع کارآفرین‌ها، استارت‌آپ‌ها و فعالان این اکوسیستم در مراحل مخصوصا اولیه کار معمولا برای توانمندسازی از توان این صندوق‌ها استفاده می‌کنند.

مدیرعامل صندوق سلامت ثامن ادامه داد: صندوق سلامت ثامن در حوزه‌ی سلامت فعالیت می‌کند و سهامداران اصلی آن نیز آستان قدس رضوی، دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت است. این صندوق تنها از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت نمی‌کند بلکه افراد حقیقی و کارآفرینان هم مورد حمایت قرار می‌گیرند.

فرهادی در ارتباط با خدمات و تسهیلات این صندوق گفت: صندوق سلامت ثامن چندین نوع خدمت و تسهیلات را ارائه می‌دهد. بطور مثال بعضی در مرحله‌ی تحقیق و توسعه هستند که ما برای آن‌ها منابع محدود ولی بلاعوض در نظر گرفته‌ایم. بعضی از شرکت‌ها این مرحله را گذرانده‌اند و قصد نمونه‌سازی و یا اخذ مجوز برای تجاری‌سازی دارند که ما برای آن‌ها تسهیلات نمونه‌سازی در نظر داریم. گروه دیگری هم هستند که باز یک مرحله جلوترند و در واقع شرکت‌هایی هستند که قصد دارند تولید صنعتی انجام دهند و یا پیش از تولید صنعتی هستند و بطور مثال برای راه‌اندازی کارخانه و خرید تجهیزات و… نیاز به منابع دارند که تسهیلات متفاوتی نیز شامل آن‌ها خواهد شد.

وی ادامه داد: گروهی دیگر نیز این مراحل را پشت سر گذاشته‌اند و تسهیلات سرمایه در گردش مورد نیازشان است. به این ترتیب هرچقدر پیش می‌رویم منابع بزرگتری اما گران‌تر در اختیارشان قرار خواهد گرفت و این هم مشخص است کسی که در مرحله تحقیق و توسعه است به زمان طولانی‌تری برای به نتیجه رسیدن احتیاج دارد، اما کسی که سرمایه در گردش می‌گیرد ممکن است چند ماه دیگر به فروش برسد و قاعدتا می‌تواند هم نرخ سود بالاتری بازپرداخت کند و هم ما می‌توانیم دوره بازپرداخت کوتاه‌تری برایش در نظر بگیریم.

فرهادی در ادامه به خدمت ضمانت‌نامه صندوق سلامت ثامن اشاره کرد و گفت: نوع دیگری از خدمات صندوق برای شرکت‌هایی است که می‌خواهند تسهیلات بانکی بگیرند اما تضامین لازم را ندارند و چون بانک‌ها ضمانت‌نامه‌ها و وثایق ملکی سنگینی را از شرکت‌ها می‌خواهند، تامین کردن آن‌ها برای شرکت دانش‌بنیان خیلی راحت نیست. اما صندوق‌های پژوهش و فناوری می‌توانند آسان‌تر به این شرکت‌ها تضامین ارائه کنند.

مدیرعامل صندوق سلامت ثامن در ادامه به تشریح خدمت سرمایه‌گذاری خطرپذیر پرداخت و گفت: وقتی از سرمایه‌گذاری خطرپذیر حرف می‌زنیم شاید در ابتدا یک بار معنایی منفی داشته باشد و حتی خود کلمه ریسک هم بار منفی دارد اما واقعیت این است زمانی که کمی شناخت کسانی که در این حوزه درگیر هستند بیشتر می‌شود، متوجه می‌شوند که خطر کردن به معنای خود را جلو انداختن تا هر اتفاقی برایم بیفتد نیست. ریسک به این معناست که بین آن چیزی که پیش‌بینی می‌کنیم و آن چیزی که محقق می‌شود چه مقدار ممکن است اختلاف ناشی شود، حتی اگر نتیجه مثبت باشه باز هم ریسک خواهد بود.

وی ادامه داد: امروز حوزه‌ی سلامت یکی از حوزه‌های بسیار جذاب برای سرمایه‌گذاری است. نکته‌ای که خیلی مهم و به نظر من نکته‌ی کلیدی است این است که نرخ سود مورد انتظار و آن چیزی که به عنوان خروجی در نظر گرفته می‌شود باید با ریسکی که پذیرفته شده است، منطبق باشند.

فرهادی در ادامه فرآیند ارائه تسهیلات را تشریح کرد و گفت: فرآیند دریافت تسهیلات دیگر به شکل گذشته نیست و همگی مبتنی بر وب است. از طریق سامانه‌ اطلاعات بارگذاری می‌شود، یک سری استعلام از نهادهای مرتبط مانند بانک‌ها اگر وام یا تسهیلاتی دریافت کرده‌ باشند و سایر صندوق‌ها و … گرفته می‌شود، در ادامه هم بازدیدی خواهیم داشت تا از مراحل طرح اطلاعات بیشتری دریافت کنیم و اگر اطلاعات ارائه شده شرکت، منطبق بر واقعیت موجود بود، بعد از آن تصویب هیات مدیره داخلی صندوق را خواهیم داشت و در کل فرآیند پیچیده‌ای ندارد‌.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری به سرمایه‌گذاری این صندوق روی طرح‌های بزرگ اشاره کرد و گفت: ما در دو هفته اخیر در بحث ژن درمانی وارد شده‌ایم که جزو ترندهای روز دنیاست و ۱۸۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری خطرپذیر در این حوزه را با همکاری صندوق نوآوری و داروسازی ثامن مصوب کردیم و به‌زودی تامین‌ مالی آن انجام می شود.

حمیدرضا فرهادی در انتها در پاسخ به این سوال که آیا امکان وارد کردن شرکت‌ها به بورس از طریق صندوق سلامت وجود دارد؟ گفت: صندوق پژوهش و فناوری این ابزار را ندارد، اما در صندوق سلامت ثامن این‌ مورد را به عنوان سیاست۱۴۰۰ در نظر گرفته‌ایم که در گام بعدی صندوق سلامت ثامن با کمک آستان قدس، صندوق‌ جسورانه بورسی را راه‌اندازی کند تا در سال آینده شرکت‌های ما از آن برای ورود به بورس استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.