اخبار, تسهیلات, صندوق پژوهش و فناوری, صندوق سلامت ثامن

تولید نانو ماده پرکننده دندان با حمایت صندوق سلامت ثامن

با ارائه تسهیلات سرمایه در گردش از سوی صندوق پژوهش و فناوری سلامت ثامن، نانو ماده پرکننده دندان(نانو سیلر) تولید شد.

به گزارش روابط عمومی صندوق سلامت ثامن، مریم شایانی‌راد، نائب رییس هیات‌مدیره رادکاوان کیان الماس مهر و رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت بین‌المللی راد کاوان آیریا، موفق به ساخت یک ماده سیل کننده جدید شد که در چندین طرح پژوهشی در دانشکده دندان‌پزشکی مشهد آزمایش و تایید شد که شامل یک نانو پودر و یک مایع است که همراه گوتاپرکا به کار می‌رود.

محصول این طرح جهت مهروموم کردن ریشه دندان با طول عمر زیاد است که نسبت به تولید سیلرها به روش نانو اقدام می‌شود، برای پرکردن فضای باقیمانده بین ماده پرکننده کانال ریشه و دیواره‌های کانال از سیلرهای مختلف استفاده می‌شود و این سیلرها می‌توانند جایگزین سیلرهای رایج شوند. این محصول تولیدکننده داخلی ندارد

شایع ترین درمان در حوزه دندانپزشکی، درمان ریشه دندان است و این در حالی است که بیشترین شکست‌های این درمان ناشی از مواد پرکننده آن است.
ماده پرکننده ریشه دندان، ماده‌ای به نام «گوتاپرکا» است که برای مهر و موم کامل ریشه، نیازمند یک سیلر است. سیلرها چند سال پس از درمان از بین می‌روند و محققان ایرانی در قالب یک طرح موفق به بهبود خواص سیلری با فناوری نانو شدند.

در این طرح با عنوان «درمان ریشه دندان با استفاده از نانوسیلر HTND»، ماده پرکننده کانال ریشه دندان با استفاده از فناوری نانو سنتز و مورد استفاده قرار گرفته است.

ماده پرکننده کانال ریشه دندان، توانایی اتصال به دیواره‌های کانال را ندارد و به همین منظور برای پرکردن فضای باقیمانده میان «گوتاپرکا» و دیواره‌های کانال، از سیلرهای مختلفی استفاده می‌شود.
سیلرها عمدتا شامل یک پودر و یک مایع هستند که مخلوط آنها به صورت خمیری به همراه «گوتاپرکا» در ریشه دندان قرار می‌گیرد. یک سیلر خوب بایستی مهر و موم غیر قابل نفوذی را در برابر مایع بافتی و میکروارگانسیم‌ها ایجاد کند. به همین دلیل محققان درصدد آمدند تا با استفاده از یک نوع سیلر که در «گوتاپرکا» وجود دارد، مانع شکست‌های دندانی بعد از پرکردن دندان شوند.

از این طرح می‌توان برای جلوگیری از شکست دندانی و از دست دادن دندان طبیعی بهره برد، همچنین با بهره‌گیری از این طرح، از هدر رفت مواد برای مهر و موم دندان هم جلوگیری می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.