اخبار, تسهیلات, صندوق پژوهش و فناوری, صندوق سلامت ثامن

تولید تست‌های بویایی و چشایی با حمایت صندوق پژوهش و فناوری سلامت ثامن

یک شرکت دانش‌بنیان با استفاده از تسهیلات سرمایه در گردش صندوق پژوهش و فناوری سلامت ثامن موفق به تولید تست‌های بویایی و چشایی شد.

شرکت مهندسی پزشکی صبا تجهیز سبلان از فروردین ۱۳۹۱ در زمینه طراحی، بومی‌سازی و تولید سیستم‌های تشخیص و درمان حواس شیمیایی (بویایی و چشایی) فعالیت دارد. محصولات این شرکت، با همکاری پزشکان متخصص گوش و حلق و بینی، مغز و اعصاب، پزشکی قانونی، طب کار، طب کودکان و طب سالمندی، استانداردسازی شده‌اند.

تست چشایی ایران، یک تست سریع برای ارزیابی کمی عملکرد حس چشایی، بر مبنای دو قابلیت تشخیص (Identification) طعم‌ها و آستانه‌سنجی (Threshold) می‌باشد. در این تست، ۱۲ قاشقک طعم‌دار، شامل چهار طعم اصلی شور (Salty)، ترش (Sour)، تلخ (Bitter) و شیرین (Sweet) وجود دارد. این طعم‌ها با استفاده از چهار ماده‌ی کلرید سدیم، اسید سیتریک، کوئینین و ساکروز تهیه شده‌اند. هر طعم در سه غلظت وجود دارد که کمترین غلظت با عدد ۱، غلظت متوسط با عدد ۲ و بیشترین غلظت با عدد ۳ نام‌گذاری شده‌ است. نحوه انجام تست به این ترتیب است که قاشقک طعم‌دار روی زبان فرد قرار داده می‌شود و پس از سه ثانیه برداشته می‌شود. سپس از فرد خواسته می‌شود آب دهان خود را مزه کرده و بگوید چه طعمی را حس کرده است؟ گزینه‌ها عبارتند از شور، ترش، تلخ و شیرین. با توجه به اینکه این تست براساس پارادایم انتخاب اجباری(Forced-choice) طراحی شده است، فرد حتماً می‌بایست یکی از گزینه‌ها را انتخاب نماید.

«آزمون تشخیص بویایی ایران» اولین روش استاندارد ارزیابی حس بویایی به صورت کمّی در ایران است. این تست، نسخه‌ی ایرانی تست تشخیص بویایی دانشگاه پنسیلوانیا (UPSIT)است که در آن از بوهای آشنا با فرهنگ مردم ایران استفاده شده است. «آزمون تشخیص بویایی ایران» به صورت یک کیت حاوی ۲۴ نوع بوی مختلف در هشت دسته‌ی عطری، میوه‌ای، نعنایی، تند، شیرین، ترش، چوبی و زننده می‌باشد و با استفاده از آن می‌توان توانایی افراد در افتراق بوهای مختلف را ارزیابی نمود. نتیجه‌ی تست به صورت یک عدد از صفر تا ۲۴ گزارش می‌شود و عملکرد حس بویایی را در محدوده نرموسمی، آنوسمی، هیپوسمی شدید و خفیف مشخص می‌نماید.

شرکت دانش‌بنیان مهندسی پزشکی صبا تجهیز سبلان، با دریافت تسهیلات سرمایه در گردش از صندوق پژوهش و فناوری سلامت ثامن و تولید تست‌های چشایی و بویایی، موفق به عقد قرارداد با پزشکی قانونی و بیمارستان‌ها جهت رفع نیازهایشان به این محصولات شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.