اخبار, تسهیلات, صندوق سلامت ثامن

ساخت دستگاه تشخیصی صداهای اضافه قلب در بیماری‌های مادرزادی با حمایت صندوق سلامت ثامن

یک شرکت‌ دانش‌بنیان مستقر در مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، موفق به ساخت دستگاه “داپلر فونولایزر” شد که کاربرد آن تشخیص زودرس سوفل قلب یا بیماری‌های ساختاری و مادرزاد قلب است.
‌‌
شرکت دانش‌بنیان بزرگمهر منیر سورن، پس از آغاز فعالیت رسمی خود در سال ۱۳۹۴ در زمینه تجهیزات پزشکی؛ شروع به ساخت، تولیــد و عرضه تجهیزات پزشکی پیشرفته در شاخه آموزش و تشخیص کرد. با توجه به آمار بالای بیماری‌های ساختاری و مادرزاد قلب و کمبود تجهیزات کمک تشخیصی، این شرکت شروع به تحقیقات گسترده در این شاخه از علوم پزشکی کرد و توانست دستگاه هوشمند نمایش و ثبت عملکرد ساختار قلب و عروق (فونولایزر) را تولید کند.

گوشی پزشکی کمک می‌کند تا پزشک با شنیدن صدای قلب، علاوه بر کنترل ریتم ضربان‌ها، بتواند سوفل‌های احتمالی در هر یک از مراحل سیستول و دایاستول را بشنود. تشخیص شدت و مکان سوفل‌ها توسط گوشی پزشکی نیازمند تجربه و دانش است. داپلر فونولایزر (Doppler Phonolyser)، دستگاه هوشمند نمایش و ثبت عملکرد ساختار قلب‌ و عروق با استفاده از اثر داپلر، با پخش صدا و نمایش نمودارهای سرعت فلو (جریان) خون و فرکانس، به کاربر کمک می‌کند تا بتواند وضعیت ساختاری قلب را با دقت بیشتر بررسی کند. صداها در اثر بیماری‌های ساختاری و مادرزاد قلب به وجود می‌آید که از شایع‌ترین آن‌ها می‌توان به حفره بین دهلیزی (ASD)، حفره بین بطنی (VSD) و تنگی دریچه ریوی (PS) اشاره کرد. این دستگاه برای تشخیص زودهنگام بیماری‌های ساختاری و مادرزاد قلب مورد استفاده قرار می‌گیرد و نمونه داخلی یا خارجی ندارد.

شرکت دانش‌بنیان بزرگمهر منیر سورن با دریافت تسهیلات سرمایه در گردش از صندوق پژوهش و فناوری سلامت ثامن موفق به تولید این محصول شده است‌ که با توجه به ظرفیت خوب صادرات این محصول، می‌تواند درآمدزایی خوبی برای کشور داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.