اخبار, تسهیلات, صندوق پژوهش و فناوری

بومی‌سازی یک ماده موثره رادیودارویی برای تشخیص و درمان سرطان با حمایت صندوق سلامت ثامن

یک شرکت دانش‌بنیان با دریافت تسهیلات از صندوق پژوهش و فناوری سلامت ثامن و تامین بخشی از هزینه‌های تولید، موفق شد یکی از پرکاربردترین رادیوداروهای پپتیدی در تشخیص و درمان انواع تومورها را در کشور بومی‌سازی کند.

به گزارش روابط عمومی صندوق سلامت ثامن، محمد شاه‌چراغ، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان آپرین سما فارمد با اعلام این خبر گفت: یکی از پرکاربردترین رادیوداروهای پپتیدی که بصورت دوگانه در تشخیص و درمان انواع تومورهای نورواندوکرین کاربرد دارد، دوتاتیت استات لیبل‌دار شده با رادیوایزوتوپ‌های گالیم و یا لوتنیوم است.

شاه‌چراغ ادامه داد: مهم‌ترین وظیفه‌ی این رادیوداروها اتصال هدفمند به بافت سرطانی و ساطع کردن انرژی‌ است که از این روش با عنوان درمان هدفمند سرطان (Targeted Therapy for Cancer) یاد می‌شود.

وی گفت: اگر هدف تشخیص سرطان باشد پس از تزریق گالیم-دوتاتیت توسط دستگاه PET Scan تصویربرداری انجام شده و محل دقیق تومور به همراه متاستازهای احتمالی معین می‌شود. با توجه به اتصال هدفمند این رادیودارو به بافت سرطانی امکان تشخیص تومور در سایزهای کوچک تر از ۱ میلی متر هم میسر است. همچنین در صورت پیگیری هدف درمانی پس از تزریق لوتنیوم-دوتاتیت توسط دستگاه SPECT تصویربرداری می‌شود و روند متلاشی شدن تومور سرطانی از طریق تابش اشعه بتا توسط رادیوایزوتوپ لوتنیوم بررسی می‌شود.

شاه‌چراغ در ارتباط با بازار هدف این محصول گفت: این مواد موثره رادیودارویی پس از اتصال به رادیوایزوتوپ‌های مناسب توسط یک شرکت وابسته به سازمان انرژی اتمی به تمامی مراکز پزشکی هسته‌ای و PET Scan در سراسر کشور ارسال می‌شود.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان در انتها با اشاره به دریافت تسهیلات از صندوق سلامت ثامن گفت: برای کاهش قیمت محصول نهایی از طریق افزایش راندمان و افزایش درصد خلوص محصول، از تسهیلات پیش از تولید صنعتی صندوق سلامت ثامن استفاده کردیم و موفق شدیم با تکیه بر دانش محققان داخلی، ماده موثره مورد نظر را با کیفیت برابر با نمونه‌های استاندارد اروپایی تولید کنیم.

حمیدرضا فرهادی، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری سلامت ثامن با اشاره به عملکرد اختصاصی این رادیودارو گفت: عملکرد اختصاصی این محصول، بدون اثرگذاری بر سایر سلول‌های سالم بدن، باعث شده تا عوارض جانبی آن نسبت به روش‌هایی مانند جراحی، شیمی درمانی و یا پرتو درمانی کاهش پیدا کند و همچنین شاهد اثربخشی بسیار بالاتری باشیم. علاوه بر این در حوزه تشخیص سرطان می‌توان به سرعت و دقت بالای استفاده از این رادیودارو در مقایسه با روش‌های سنتی و تهاجمی نمونه‌برداری اشاره کرد.

فرهادی با تاکید بر نبود نمونه‌ی مشابه داخلی این محصول در کشور گفت: شرکت‌های محدودی در دنیا در حوزه رادیوداروها فعالیت دارند و می‌توان گفت که تمام بازارهای بین‌المللی را در دست دارند. تا قبل از این سازمان انرژی اتمی بصورت محدود این رادیو دارو را از طریق شرکت‌های خارجی بصورت غیرمستقیم تهیه می‌کرد اما با توجه به تحریم‌ سازمان انرژی اتمی توسط کنگره آمریکا و همچنین شرایط خاص حمل این داروها نیاز بود که توانمندی تولید این محصول در کشور ایجاد شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.