اخبار, تسهیلات, سرمایه‌گذاری, صندوق پژوهش و فناوری, صندوق سلامت ثامن, کمک هزینه

دکتر حمیدرضا فرهادی در گفتگو با برنامه ما میتوانیم رادیو خراسان رضوی: آغاز سرمایه‌گذاری خطرپذیر صندوق سلامت ثامن در طرح‌های فناورانه

دکتر حمیدرضا فرهادی، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری سلامت ثامن با حضور در برنامه “ما میتوانیم” رادیو خراسان رضوی، به معرفی صندوق سلامت ثامن پرداخت و گفت: صندوق پژوهش و فناوری سلامت ثامن از سال ۱۳۸۹ آغاز به کار کرده است. این صندوق بصورت تخصصی در حوزه سلامت فعالیت می‌کند و مخاطبان آن شرکت‌ها، کارآفرینان و افرادی هستند که مستقیم یا غیرمستقیم مرتبط به حوزه‌های دارو، سلامت و تجهیزات پزشکی هستند.

حمیدرضا فرهادی ادامه داد: راه‌اندازی این صندوق با همکاری دو نهاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد و وزارت بهداشت از یکسو و از سویی دیگر شرکت داروسازی ثامن و ثامن داروی هشتم از زیرمجموعه آستان قدس انجام شده است. این صندوق سه نوع خدمات شامل تسهیلات، صدور انواع ضمانت‌نامه و سرمایه‌گذاری خطرپذیر را به متقاضیان واجد شرایط ارائه می‌دهد.

فرهادی در ارتباط با حوزه فعالیت صندوق سلامت ثامن گفت: حوزه فعالیت این صندوق تخصصی است و سلامت، تجهیزات پزشکی و دارو را شامل می‌شود. در این ده سال فعالیت صندوق ثامن، متکی بر ارائه تسهیلات ارزان قیمت بوده است که در اختیار کارآفرینان و شرکت‌های دانش بنیان و فناور قرار گرفته است. دو بازوی اصلی فعالیت صندوق‌های پژوهش و فناوری سرمایه‌گذاری خطرپذیر و همچنین ضمانت‌نامه است. صندوق سلامت ثامن بحث سرمایه‌گذاری خطر پذیر را نیز به تازگی با سرمایه‌گذاری بر روی یک استارت‌آپ آغاز کرده است و احتمالا تا انتهای سال بر روی ۲ یا ۳ استارتاپ دیگر نیز سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

وی به نوع ارزیابی و اعتبار سنجی در صندوق‌های پژوهش و فناوری اشاره کرد و گفت: ماهیت کار شرکت‌های دانش‌بنیان با صنایع سنتی کشور بسیار متفاوت است، بنابراین روش‌های تامین مالی و ارزیابی آنها متفاوت است و این شرکت‌ها عمدتا دارایی‌های مشهود چندانی ندارند بنابراین صندوق‌های پژوهش و فناوری از طول سال های گذشته تلاش کردند مدل‌های اعتبار سنجی و ارزیابی خود را تغییر دهند و متناسب با شرایط شرکت‌ها باشد.

فرهادی احصای درست نیاز توسط متقاضیان دریافت خدمات را به‌عنوان مهم‌ترین نکته یادآور شد و گفت: کارآفرینان باید بدانند طرح و یا شرکت‌شان در چه مرحله‌ای است و چه نیازی دارد. بعضی از متقاضیان تنها ایده‌ای دارند که باید پردازش شود، ما برای این موارد می‌توانیم با کمک صندوق نوآوری و شکوفایی تسهیلات بلاعوض توانمندسازی اعطا کنیم. اگر در مرحله نمونه سازی باشند تسهیلات نمونه‌سازی اعطا می‌شود و در ادامه ، تسهیلات پیش از تولید صنعتی، تولید صنعتی و تسهیلات سرمایه در گردش، به همین ترتیب مطابق با مراحل تکامل شرکت ارائه می شود.

وی همچنین ادامه داد: به یکسری از طرح‌ها نمی‌توان نگاه کوتاه مدت داشت اما طرح‌های خوبی هستند و با یک دید بلندمدت می‌توانند سود خوبی داشته باشند، ما برای این نوع طرح‌ها پیشنهاد مشارکت در قالب یک طرح و یا تاسیس یک استارت‌آپ جدید را داریم.

فرهادی در ارتباط با مشارکت در طرح‌ها گفت: مشارکت صرفا بحث تامین مالی نیست و صندوق در سود و زیان شراکت دارد. در این جا طرح کسب و کار مهم است و باید دقیق ارزیابی شوند. در بحث مشارکت کارآفرینان باید خود را با تامین‌کنندگان مالی هم‌زبان‌ کنند. گاهی طرح‌هایی را مشاهده می‌کنیم که از اساس طرح خوبی است اما برای تجاری‌سازی ممکن است با موانع متعددی روبه‌رو باشد که خود کارآفرین قاعدتا آن را بررسی نکرده است و ما توصیه می‌کنیم خود کارآفرینان با اعمال تغییراتی طرح را انجام دهند. صندوق سلامت ثامن درصورتی که طرحی مناسب و همسو با اولویت‌های این صندوق باشد هم به شکل مشارکت و هم سرمایه‌گذاری خطرپذیر از طرح‌ها حمایت خواهد کرد.

مدیرعامل صندوق سلامت ثامن در انتها با تاکید براینکه در یک سال اخیر با توجه به شیوع کرونا خدمات اعطایی صندوق سلامت ثامن بیشتر مبتنی بر شرکت‌هایی بوده است که در ارائه خدمات و تجهیزات در حوزه پیشگیری از کرونا فعالیت داشتند، به دو نمونه از موارد اعطای تسهیلات اشاره کرد و گفت: در اواخر سال گذشته و با شیوع کرونا کشور به شدت با کمبود ماسک مواجه بود و صندوق سلامت ثامن با اعطای تسهیلات ۱۰ میلیارد ریالی به یک شرکت از راه‌اندازی خط تولید ماسک N95 و FFP2 حمایت کرد. نمونه بعدی در بحث هوشمندسازی خدمات است که یک کارآفرین در این حوزه در بحث طرح کسب و کار حمایت شد و با کمتر از ۱ میلیارد تومان تامین مالی از سمت صندوق ثامن موفق شد از بخش خصوصی نزدیک به ۶ میلیارد تومان سرمایه کسب کند که البته در این تامین مالی‌ها معاونت علمی و فناوری و صندوق نوآوری و شکوفایی و همچنین پارک‌های علم و فناوری نقش خود را ایفا کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.